З 1 Жовтня 2021 року усі медичні установи України повністю переходять на електронні лікарняні
Це документ в електронній формі, який приходить на заміну паперовому - роз’яснення надають фахівці з безоплатної правової допомоги.
Після запровадження електронного лікарняного лікарі будуть заповнювати менше документів, що заощаджуватиме їхній час. А пацієнту не треба пам’ятати повну назву компанії, де він працює, або її адресу — все автоматично потраплятиме до системи.
Також не потрібно повторно йти до лікарні, якщо хвороба протікає згідно з планом лікування. Лікарняний закриватимуться автоматично. Під час пандемії це важливо, адже людина після хвороби не контактуватиме з іншими громадянами, які прийшли в лікарню.
Що таке електронний лікарняний і як його оформлятимуть
Електронний лікарняний – це документ, який підтверджує тимчасову непрацездатність працівника.
Щоб оформити лікарняний потрібно:
Перше: звернутись до лікаря (Закладу охорони здоров’я). А далі розпочинається робота лікаря: він відкриває лікарняний лист в електронній системі і підписує його своїм електронним підписом. Це означає, що медпрацівник несе повну відповідальність за дані, які він туди вносить. Спроба їх підробити — наприклад, видати лікарняний людині, що не хворіла, — може призвести до позбавлення лікаря і навіть закладу медичної ліцензії. За цим стежитимуть робітники Фонду соціального страхування. Лікар обов’язково вносить до системи найменування роботодавця, у якого працює пацієнт, та його податковий номер в Єдиному державному реєстрі, а тому працівник повинен знати податковий номер підприємства, на якому працює.
Друге: на підставі лікарського висновку в Реєстрі (який веде Пенсійний фонд України) формується запис з унікальним номером – єдиний реєстраційний номер листка непрацездатності. І саме тепер можна вважати, що електронний листок непрацездатності створено – лікарняний вже є підставою для нарахування виплат. Працівник повинен повідомити свого роботодавця про те, що захворів і звернувся до лікарні за оформленням е-лікарняного.
Як будуть оплачувати електронні лікарняні
Електронний лікарняний є підставою для:
- звільнення від виконання роботи;
- оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності;
- призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Нараховувати компенсацію з тимчасової непрацездатності будуть протягом десяти днів з моменту закриття електронного лікарняного. Розмір виплат залишиться колишнім: від 50% до 100% середнього доходу застрахованої особи залежно від стажу, розмір допомоги з вагітності та пологах – 100% середнього доходу.
Як роботодавець зможе перевірити е-лікарняний співробітників
Працівник повинен будь-яким способом повідомити свого роботодавця про відкриття електронного лікарняного.
Щоби перевірити е-лікарняний, роботодавець або бухгалтер підприємства має зайти на портал Пенсійного фонду і за допомогою електронного підпису зайти в кабінет. В електронному кабінеті, в розділі «Електронний реєстр листків непрацездатності» можна буде отримати інформацію за допомогою податкового номеру фізичної особи працівника.
Чи дізнається роботодавець про діагноз працівника з е-лікарняного
Як стверджують у МОЗ, однозначна відповідь “ні”. Адже до Пенсійного фонду потрапить лише та інформація, яка необхідна для нарахування виплат, зокрема, причина непрацездатності, період тимчасової непрацездатності, а також лікар, який виписав е-лікарняний. Тож ні роботодавець, ні Пенсійний фонд не будуть володіти інформацією про діагноз працівника.