Фото без опису

 

Життя – непередбачуване. Інколи звичайна поїздка в маршрутці на роботу, у відрядження чи в гості може закінчитися дорожньо-транспортною пригодою. Часто у разі ДТП пасажири, що користуються  послугами перевізників, ризикують залишитися наодинці зі своїми проблемами. Адже не знають, що кожен пасажир, який потрапив в ДТП, має право на отримання відшкодування.  Всі постраждалі, окрім водія-винуватця, мають страховий захист, тобто фінансові «наслідки» аварії їм не потрібно буде долати самотужки чи вимагати компенсації від винуватця. Роз’яснення надають фахівці з безоплатної правової допомоги.

Хто гарантує безпеку поїздки?

Страхові виплати пасажирам маршрутного таксі, які постраждали в ДТП, регулюються Законом України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», Законом України «Про страхування» та Положенням про обов’язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.08.1996 № 959.

Відповідно до п.6 ч.1 ст. 7 Закону «Про страхування» обов’язковим є особисте страхування пасажирів від нещасних випадків на транспорті. Таке страхування обов’язкове для всіх пасажирів, незалежно від виду транспорту та умов перевезення.

Право на надання послуг зі здійснення пасажирських перевезень підтверджується ліцензією на послуги перевезення пасажирів. Однією з ліцензійних умов є укладення договору обов’язкового страхування пасажирів від нещасного випадку на транспорті. Кожен перевізник, який виходить на маршрут, повинен мати також поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів.

Чи завжди потрібно вимагати квиток?

Договори обов’язкового особистого страхування пасажирів від нещасного випадку на транспорті укладаються при придбані квитка, що дає право на поїздку.

Напевно, всі чули про обов’язковість проїзду в пасажирському транспорті за умови наявності квитка. Проте, не всі цього дотримуються!

Відповідна норма закріплена у Правилах надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 №176 (у редакції постанови КМУ від 26.09.2007 №1184).

Правила передбачають, що перевізники відповідно до укладених договорів здійснюють продаж квитків через автостанції та/або самостійно. Водій автобуса зобов’язаний перевіряти наявність в осіб квитків на проїзд під час посадки на приміському або міжміському маршрутах.

Водій має право не допускати до поїздки пасажирів, які не мають квитків! Перевізник, що виступає агентом страховика, видає кожній застрахованій особі страховий поліс, який може видаватися на окремому бланку або ж міститися на зворотному боці квитка.

Тому саме квиток є документом, що підтверджує  страхування пасажирів під час здійснення регулярних пасажирських перевезень автомобільним транспортом.

У страховому полісі зазначається: вид обов’язкового страхування; найменування, адреса, телефон страховика; розміри страхового платежу та страхової суми.

Квиток є гарантією страхового відшкодування у разі нещасного випадку. Дуже часто пасажири маршрутного таксі не отримують чи не беруть проїзний квиток у водія, а потім, коли маршрутка потрапляє в ДТП, страхова компанія відмовляє у виплаті відшкодування через відсутність квитка.

 

Придбаний квиток повинен відповідати типовій формі, містити інформацію про перевізника, страховика, страхову суму, а вартість проїзду, відстань, пункти відправки та прибуття –  вписані у квиток. До того ж, форми бланків квитків на міжміські та приміські маршрути можуть мати пусті поля, що означає можливість їх заповнення як друкарським способом, так і вручну.

Важливо! Для пасажирів залізничного, морського, внутрішнього водного, автомобільного і електротранспорту придбання проїзного квитка є обов’язковим.

Проте, законодавством не передбачено обов’язкового придбання квитків у маршрутних таксі міста, тому всі пасажири (з квитками чи без них) можуть претендувати на відшкодування шкоди від страхової компанії .

Якщо людина заходить у міську маршрутку, то вона автоматично стає її пасажиром, і не має значення те, що у неї немає квитка в паперовому вигляді.

Пасажири, що мають право на пільговий (безкоштовний) проїзд відповідно до чинного законодавства, підлягають обов’язковому особистому страхуванню без  сплати страхового платежу і без отримання ними страхового полісу, тобто квитка.

Як отримати страхове відшкодування?

Потерпілому потрібно звернутись з письмовою заявою у страхову компанію згідно з Договором страхування, належним чином обґрунтувавши суму страхового відшкодування. До заяви слід додати усі необхідні документи, в тому числі довідки від лікаря та інші докази, що підтверджують травми.

Підставами для здійснення страховиком страхової виплати застрахованій особі є: заява застрахованого про виплату; акт про нещасний випадок (який складається перевізником на кожний нещасний випадок, що стався із пасажирами); листок непрацездатності (для працюючої особи) або довідка закладу охорони здоров’я,  що засвідчує тимчасову непрацездатність громадян (для  непрацюючої  особи),  або  довідка  спеціалізованих установ  про встановлення інвалідності; у разі загибелі чи смерті застрахованого внаслідок нещасного випадку – копія свідоцтва про смерть, а також страхового поліса або документа, що його замінює (для пасажира пільгової категорії – документа, що підтверджує право на пільги).

Відмову у виплаті страхового відшкодування може бути оскаржено пасажиром в суді.  В судовому порядку вирішується й питання щодо виплати  додаткового відшкодування моральної та матеріальної шкоди, завданої внаслідок ДТП. Радимо в жодному разі не користуватися послугами нелегальних перевізників, адже у такому випадку отримати належне відшкодування буле практично неможливо!